Vår kollega Hanna Fjällström konsult inom HR Tech har en bred erfarenhet av att arbeta inom både privat och offentlig sektor med bland annat upphandlingar. Nedan delar Hanna sin erfarenhet kring att upphandla system i både privat och offentlig sektor.
Under mitt första decennium i HR Tech-branschen har jag kommit i kontakt med många olika upphandlingar av HR- och lönesystem. Jag har haft roller på både kund- och leverantörssidan samt från offentligt och privat håll. Målsättningen i förfarandet är oftast att hitta bästa matchen mellan system och organisation, men tillvägagångssättet skiljer sig åt.
När det kommer till upphandling ser jag att det finns det stora skillnader mellan offentlig och privat sektor. Dessa skillnader påverkar hur processerna genomförs, vilka regler som gäller, och vilka mål som eftersträvas. Nedan delar jag de mest framträdande skillnaderna enligt mig.
Reglering och transparens:
Offentlig upphandling är strikt reglerad av lagar och regler för att bland annat säkerställa transparens och rättvisa. Leverantörer ska ha lika möjlighet att delta, processen ska vara öppen och objektiv. I Privat sektor har företag större frihet att välja leverantörer baserat på egna kriterier och behov och processen är ofta mindre formell.
Process och tidsramar:
Offentliga upphandlingar kan ta längre tid på grund av de formella krav som måste uppfyllas, så som annonsering och utvärdering av anbud. Upphandlingar i privat sektor kan genomföras snabbare eftersom företagen inte behöver följa samma formella processer. De kan direkt kontakta tidigare leverantörer eller välja baserat på rekommendationer.
Syfte och ansvar:
Syftet med offentlig upphandling är att använda skattemedel på ett ansvarsfullt sätt och att främja konkurrens och innovation inom marknaden. Företag i privat sektor fokuserar främst på att maximera sin egen effektivitet och lönsamhet.
Hur ser ditt behov ut? Oavsett om du behöver köpa in, upphandla eller göra upphandling enligt LOU kontakta oss gärna på kontakt@andpartners.se