Jenny Rundbladh har rollen som VD på SPP Pension & Försäkring sedan september 2022.
Vi tog oss en pratstund med Jenny kopplat till ledarskap och för att få en inblick i hennes vardag som ledare. Det är måndag morgon och den börjar precis som alla andra måndagmornar, nämligen med ett PT-pass kl 6.45. Det är en bra start på veckan och bidrar till att jag kan och orkar prestera på jobbet.
Vårt kontor ligger väldigt centralt i Stockholm vilket gör det enkelt att åka kommunalt in från Älvsjö där jag bor, så det är ofta så jag tar mig till jobbet. Kl 08.00 har vi redaktionsmöte där vi ser vad som har hänt i mediaveckan som gått, vad SPP har synts i för frågor samt vad som står på agendan vad gäller pressmeddelanden etc. Det är ett effektivt möte på 20 minuter som funkar utmärkt att ta i ”farten”.
När jag kommer in till kontoret tar jag en kaffe och sätter mig vid ett stort bord där vi är många som brukar landa vid initialt. Det möjliggör småsurr om helgen och annat vilket alltid är trevligt. Vi har generellt sett mycket folk på kontoret, så även denna måndag.
Kl 10 är jag sugen på en femte kopp kaffe men har sedan en tid tillbaka satt en regel för mig själv att oftare byta ut det mot vatten, åtminstone till efter lunch. Jag tar med mig mitt glas vatten in i nästa möte som är tillsammans med Operations Manager och Ledningskoordinator där vi ser över planeringen framåt, ledningsagendor och om det är något vi behöver flytta på eller göra mer tid för.
När det är dags för lunch är jag som vanligt den här tiden väldigt hungrig. Jag brukar se till att äta en extern lunch, det är ett bra sätt att nätverka och fylla på med input i min roll. Den här måndagen träffar jag en branschkollega för att utbyta tankar och erfarenheter.
Eftermiddagen består av ett compliancemöte och efter det ett strategimöte. Jag har även en inbokad one-to-one med en av mina medarbetare, vilket alltid är värdefullt för att fånga upp nuläge och framtida tankar. Dessa möten ger mig mycket energi.
Vid 17.30 börjar jag röra mig hemåt för att äta middag med familjen som består av min man och tonårsbarn. Hemmafix, lite läxhjälp och allmän check-in står på kvällsagendan. Jag har blivit bra på att balansera jobb- och privatliv, trots att jag alltid är tillgänglig och har koll på mailen. Generellt har jag behövt träna på att fokusera här och nu då mina dagar är så mötesintensiva och jag egentligen alltid är på språng och har leveranser dag till dag.
Innan jag går och lägger mig läser jag morgondagens tidning och ser fram emot en fortsatt kul vecka.
Tips: Mina dagar är ofta mötesintensiva och ett bra sätt att få luft i kalendern är att boka möten på 25, 45 eller 55 minuter. I mellanrummen hinner jag fånga upp en kollega, svara på mail eller posta något på LinkedIn.
Ledarskapstips: Time management är nyckeln! För mig fungerar det bra att ha en tydlig struktur för att skapa arbetsro, få mer kraft och möjligheten att hinna med allt jag vill. När jag klev på nuvarande roll satte jag upp en målbild om att lägga 25 % av min tid på governance-, styrelse-, strategi- och koncernledningsfrågor, 25 % på extern kommunikation i form av att träffa kunder, bygga varumärke och påverka i frågor som är viktiga för vår affär. Resterande 50 % vill jag lägga på internt arbete; ledarutveckling, one-to-ones, operations och viss administration. Att ha en plan som grund hjälper mig att hantera även spontana uppföljningar och vara mer tillgänglig som ledare.