Learning

5 minuters läsning

Kompetensförsörjning i en värld i förändring och vikten av samarbete för kort – och långsiktig framgång

Camilla Håkansson

Dela inlägget

I en snabbt föränderlig värld där teknologi och globala utmaningar omformar arbetslivet, krävs nya strategier för att säkra framtidens kompetens. Historiskt har det varit möjligt att hantera kompetensbehov operativt, genom att anställa den kompetens som funnits tillgänglig på marknaden. Men vi står nu inför en annan verklighet – kompetens är en alltmer begränsad resurs, och därför behöver företag planera sin kompetensförsörjning mer strategiskt för att möta framtida utmaningar. Rätt insatser för lärande och att skapa ett agilt mindset är viktigare än någonsin. 

Vi tog oss ett samtal med Jenny Jirtorp, Camilla Håkansson och Camilla Wikland som alla har erfarenhet av att arbeta med kompetensförsörjning och att testa nya vägar för att attrahera, rekrytera och behålla kritisk kompetens. Här delar Jenny, Camilla och Camilla sina tre viktigaste insikter om hur vi kan stärka kompetensförsörjningen i en föränderlig värld: 

1. Koppla kompetensförsörjning till affärsmål och framtida behov 

Att skapa en tydlig koppling mellan kompetensförsörjning och affärsutveckling är avgörande för att bygga en hållbar strategi. Detta innebär att kontinuerligt identifiera och uppdatera kritiska förmågor och kompetenser utifrån förändringar inom företaget och i omvärlden. Genom att kontinuerligt ställa frågan ”Hur påverkar affärens utveckling våra framtida kompetensbehov?” kan HR arbeta proaktivt och säkerställa att kompetensstrategin är i linje med företagets övergripande affärsmål. 

2. Bygg en lärandekultur genom ”Strukultur” 

Ett företags framgång är direkt kopplat till hur väl företaget kan integrera kompetensutveckling och lärandet i den dagliga verksamheten, där varje medarbetares utveckling ses som en investering i affärsresultaten. Här är både struktur och kultur avgörande – det vi internt numera gärna kallar ”strukultur” – som balanserar innovation och effektivitet. Begreppet strukultur kommer från forskaren Anna Jonsson (lyssna gärna på ett fint samtal i ”Fråga forskaren” med Anna här) och beskriver en kombination av struktur och kultur som stöder lärande och kompetensutveckling.  Strukultur innebär att skapa en miljö där lärande är praktiskt förankrat och anpassas i realtid efter företagets mål och medarbetarnas behov. Genom att bygga en lärandekultur som både är flexibel och strukturerad, kan organisationen göra kontinuerligt lärande till en strategisk tillgång, där kunskap omsätts i praktisk handling och bidrar direkt till affärens framgång. 

3. HR i samarbete med ledare för effektiv kompetensförsörjning 

Effektiv kompetensförsörjning kräver samarbete mellan HR och verksamhetens ledare. För att få verklig genomslagskraft behöver ledare på alla nivåer vara engagerade i arbetet med intern rörlighet och kontinuerligt lärande. När chefer hålls ansvariga för att främja kompetensutveckling som en del av sitt ledarskap, skapas en kultur där kontinuerlig utveckling blir en självklar del av verksamheten. HR:s roll är att ge ledarskapet rätt verktyg och förutsättningar för att stötta lärande och intern mobilitet på ett strategiskt sätt. 

Vill du prata kompetensförsörjning? 

Kontakta oss gärna för att diskutera hur vi kan hjälpa er skapa en hållbar strategi för kompetensförsörjning, både på kort och lång sikt. Vi ser fram emot att stötta er på resan – kontakt@andpartners.se

Relaterade inlägg